Katmandu- Bhaktapur Gezisi

Nepal Cumhuriyeti'nin başkenti, mistik ve en turistik kenti, UNESCO Dünya Mirası Listesi’ndeki Katmandu Vadisi bünyesinde 7 anıt bölgeyi barındırmakta.

Sabah erken saatlerde vardığımız kentte otelimize yerleşip hemen yollara düşüyoruz. (Otelimiz Shanghai-La, biraz eskimiş, zaten zincirden de ayrılmış, ancak bahçesi yemyeşil ve çok keyifliydi.)

Gezimize Katmandu'ya yaklaşık 8 kilometre mesafede bulunan 3.büyük kent ve Katmandu Vadisi bünyesindeki antik kentlerden biri, 15. yüzyıla kadar Malla Krallığı’nın başkenti olan Bhaktapurile başlıyoruz. Eski kentte, Nepal’de hemen her şehrin eski merkezinin adı olan “Durbar Meydanı” ve Dattatraya ve Taumadhi gibi çok sayıdaki meydanlarda Kraliyet Sarayı, pagodalar, tapınaklar, müthiş işçilikli ahşap çatı, kapı, pencere ve sayısız heykellerle süslenmiş yapılar göreceksiniz.

Eski şehrin saray kompleksine girmek için biletlerimizi alıyoruz.

Kent meydanına girdiğimiz anda gördüklerimiz bize göreceğimiz güzellikleri müjdeler gibi.

Kent meydanındaki küçüklü büyüklü tapınak ve pagodalar buram buram tarih kokuyor. Meydanın hemen sol tarafındaki “Kraliyet Sarayı” (Pachpanna Jhyale Durbar), MS 15.yy da Malla Kralı Yaksha Malla döneminde inşa edilmiş ve 55 penceresi olduğu için bu isimle biliniyor.

Diğer tüm pagoda ve tapınaklar gibi bahçe kapısının iki yanındaki heykeller sanki sarayın koruyucuları.

Biraz ilerideki iç avluda fotoğraf çekmek yasak ve ibadet edilen kutsal bölüm de ziyarete kapalı. Ben kapısından bakmadan geçemedim ve bana harika kareler verecek bu bölüme giremediğimize üzüldüm. Hemen yanında bulunan kralın banyo bölümü Royal Bath da hayli ilginç. Açık bir alanın ortasında kademeli inilen bir havuz, tam ortasındaki uzun bir dikme ve havuzun hemen her köşesi, yıkandıkları musluk da dahil yılan şeklinde ve her tarafı yılan heykelleri ile donatılmış.

Saray’dan çıktıktan sonra meydana açılan oldukça dar sokaklarda yürüyoruz, sokaklar hediyelik, oyma tahta, seramik ve yöresel elişi ürünler satan dükkanlarla çok renkli.

Bu sokaklar sizi Bhaktapur’un kalbi ve şehir merkezine, Durbar ya da “Beş Tapınaklar Meydanı”na ulaştırdığında Nepal’in en yüksek pagoda tapınağını göreceksiniz.

NyataPola Tapınağı 5 katlı, 73 metre yüksekliğindeki tapınak bana Çin’de Dali antik kenti yakınlarındaki “3 Pagodalar”ı ve Erhai Nehri’ne düşen yansımalarını anımsatıyor. (Pagoda Uzakdoğu ülkelerinde, genellikle çokgen planlı kuleler biçimindeki tapınaklara verilen isim).

Tapınağa ulaşmak için elliye yakın basamak çıkmanız gerekiyor. Oldukça dik merdivenlerin iki yanına dizilmiş sırayla birbirlerinden onar kat güçlü figürler, güreşçi filler, aslanlar ve kutsal kuş heykelleri size eşlik ediyor, elbette en tepede de sizi hepsinden 10’un katları kadar daha güçlü Tanrı Şiva karşılıyor.

Tapınağın önünden çok güzel kareler alabilirsiniz. Bu tapınağın önünde, tapınağı arkanıza alarak fotoğraf çektirmeyi unutmayın.

Nyata Pola ile aynı mimari tarzda ve hemen yanında bulunan tapınak Bhairabnath Tapınağı da yine Tanrı Şiva’ya adanmış. Taumadhi Meydanı’nda, Durbar Meydanı’ndaki tapınaklara benzer, çok sayıdaki ilginç, değişik 14.yüzyıla ait tapınaklar göreceksiniz.

Bhairavnath Tapınağı, Til Mahadeu Tapınağı ve 14.yy yapımı Jeth Ganesh Tapınağı ve Dattatraya Meydanı’nda bulunan sayısız Hindu tapınaklarındanaynı adlı “Dattatraya Tapınağı” üç katlı pagoda tarzında ve tek bir ağaç gövdesi oyularak inşa edilmiş.

Çömlek Meydanı’nda (Pottery Square) ise, kenti ünlü yapan bir diğer ürün, kil çömlek yapımını izliyoruz. Anadolu’muzdaki ünlü Kapadokya’dakilere benzer olsa da yüzlerce çeşit üründen ya da el emeği işlerden bir anı alabilirsiniz.

Bhaktapurgezimizi tamamladıktan Katmandu'nun merkezi Thamel’e gidiyoruz. Dar sokaklarda sağlı sollu paşmina şallar, kazaklar, işlemeli çantalar, bluz ve gömlekler, şalvar pantolonlar, gümüş gibi değerli ve yarı değerli taşlardan yapılmış takılar, fildişi ve topraktan çeşit çeşit Buda heykelleri bulabileceğiniz yüzlerce yöresel ürün satan tezgahlar ve büyük mağazalar ile capcanlı.

Alışveriş yapmayı seviyorsanız tüm gününüzü geçirebileceğiniz bir bölge. Nepal bizim kaşmir dediğimiz, ünlü “pashmina”nın ana vatanı (kaşmir yünü veya ipekle kaşmirin karışımdan oluşan yünden dokunan ürünler) Dikkat etmeniz gereken nokta ise çok ucuza alabileceğiniz ürünlerin yanı sıra hakiki ürünler biraz daha pahalı. Yorulursanız birçok otel, restoran, kafede mola verebilirsiniz. (Temiz, düzgün hem restoran hem bar, hoş bir mekan Road House Cafe’yi tavsiye ederim.)

Yarın Bouddhanath ve Pashupatinath Stupa gezilerimizi kaçırmayın...