Kiev'e Giriş...

Kiev’deki iç hatlara yönelik havaalanı Zhulyani havaalanı, şehir merkezine yaklaşık 20 dakika mesafede. Ancak bazı iç hat uçuşları Borispol Havaalanından yapılıyor. Burası ile şehir merkezi arası 40 dakika. Biz saat 16:00 gibi Borispol havaalanındaydık. Kiraladığımız evin sahibinin oğlu bizi havaalanında karşıladı. Kendisinin özel aracı ile kiraladığımız eve doğru yola koyulduk. Ancak taksi ile gitmek isteyenler için gidiş – dönüş taksi ücreti 35$. Nasıl gidiş – dönüş demeyin... Taksiye binerken size bir fiş veriyorlar ve dönüş tarih ve saatinize göre sizi istediğiniz yerden alıyorlar. Dönüş ücretini de isterseniz dönerken verebiliyorsunuz.

Ukrayna’nın 46-48 milyon nüfusu olduğundan bahsetmiştik. 3 milyondan fazla kişi Kiev’de yaşıyor. (2006 nüfus sayımına göre) Kiev 1991’de Sovyetler Birliğinden ayrılarak Ukrayna’nın başkenti olmuş. Kiev’de yaşayanların %85’i Ukraynalı, %12’si Rus, %3’lük bölümü ise Tatarlar, Beyaz Ruslar ve Romanlar oluşturuyor.

Kışları ortalama sıcaklık -4 derece, yazları ise 24 derece. Yani yazın gitmekte fayda var. Burada nüfusuna kıyasla çok gelişmiş bir metro ağı var; 3 hattan oluşuyor... Kırmızı, Mavi ve Yeşil hat... 47 tane de metro durağı var. Ancak metro her ne kadar temiz ve gelişmiş olsa da şöforumuz bizi metroya binersek çantalarımıza dikkat etmemiz konusunda ve alkol almış kişilerden uzak durmamız konusunda uyarıyor.

Bu sırada kiraladığımız evin önüne geliyoruz. Kapının önünde 40-45 yaşlarında hoş bir bayan bizi karşılıyor. Kapıda bize apartmana girmek için kullanılan elektronik şifreleme sistemini anlatıyor. Dairemiz 2. Katta. Ama burada da dairelere giriş için yine farklı bir elekronik şifreleme sistemi var. Bunu da açtıktan sonra daire kapısına ulaşıyoruz. 2 kilit var ve hepsi 3’er kez kitlenmiş. Neyse içeriye girdik, artık güvendeyiz. Ev 2 oda ve 1 salondan oluşuyor ve oldukça kullanışlı. Ondan da ziyade çok merkezi. Yani en önemli caddesini İstiklal caddesi gibi düşünürseniz, bizim kaldığımız yer The Marmara’nın olduğu yerdeydi. 4 kişi için gecelik sadece 120$ ödedik. Odaya eşyalarımızı yerleştirdiğimiz gibi şehri keşfe çıktık.

Kiev’in tarihi 1.500 yıl öncesine dayanıyor. Kavimler göçü sırasında Karadeniz’in kuzeyinden göç eden kavimlerden “Kyiv” kardeşlerin kabilesi (üç erkek kardeş, en büyüğü Kyiv, Hori, Kesh ve kız kardeşleri Lyibid) Dnyepr nehri kıyısındaki toprakları beğenip buraya 484 senesinde yerleşiyorlar. Aslen Kiev şehrine adını veren de “Kyiv kardeşler.

Dnyeper nehri kenarında olan bu topraklar tarıma çok elverişli olduğundan tarımla, ve geçiş noktası üzerinde bulunduğundan ticaretle zenginlemişler. Doğudan gelen baharat ve ipek yolu’nun Karadeniz’in kuzeyinden Kuzey Avrupa’ya ulaşması Kiev üzerinden gerçekleşmiştir. Bu nedenle çok stratejik bir noktada bulunmaktadır. 10. Yy’da bugünkü Rusya toprakları içindeki ilk büyük Rus Devleti, dönemin Kiev Prensi Yaroslav Mudri tarafından kurulmuş ve KIEV PRENSLİĞİ (Kievskaya Rus) diye adlandırılmıştır. Etraftaki diğer küçük şehir devletlerini ve prensliklerini de egemenliği altına almıştır. Kiev Prensliği o dönemde bu topraklardaki en büyük güçmüş.

Slav ırkının Hristiyanlık’la tanışması da tam bu döneme rastlıyor. (Öncesinde gökyüzüne tapıyorlar) Kiev hükümdarı Yaroslav Mudri’nin oğlu Knyaz Vladimir, Kırım yarımadasında İstanbul’dan (Bizans’tan) gelen rahiplerle tanışıp onları Kiev’e davet ediyor. Bunun akabinde Hristiyanlık Kiev prensliğinin resmi dini oluyor. Daha sonra hristiyanlık, Rusya’nın içlerine diğer ufak şehir devletlere, diğer Slav Irklar’a da yayılıyor. Hristiyanlığın kabulunun ardından kısa ürede o kadar çok kilise ve manastır kuruluyor ki, Kiev, “Azizler Şehri” olarak anılmaya başlıyor.

Ardından Moğol saldırısına uğruyor ve hemen ardından 15. yy’da Osmanlı İmparatorluğu’nun eğemenliği altına giriyor. Bu eğemenlik 200 sene devam ediyor ve 17. yy’ın sonlarında o dönemde güçlenen Rus Çarlığı egemenliğine giriyor.

1917 senesindeki Kızıl Devrim’den sonra oluşan Sovyetler Birliği’nin Moskova ve St. Petersburg’dan sonra 3. En büyük şehri haline geliyor.

Kiev’de kalabileceğiniz uygun otellerde bulunuyor. Bunlardan Avrupa Meydanı ile Bağımsızlık Meydanı arasında yer alan Khreschatyk City Center Hotel konum ve kalite açısından şehrin en iyilerinden. Ayrıca otelden St. Sophia Katedrali'ne ve Ukrayna Ulusal Sanat Müzesi'ne yürüyerek 15 dakikadan kısa sürede ulaşılabiliyor. Bunun yanında ekonomik otel arayanlar için ise Khreschatyk Guest House otelini de ekonomik seçimler arasında değerlendirebilirsiniz. Otel ulaşım ağlarına 5 dakikalık bir mesafede merkezi bir konumda. Son olarak da  Kiev'in ticaret ve kültür merkezindeki lokasyonuyla, farklı adreslerde daireleri bulunan Apartments in City Center Area’dan bir daire kiralamayı da düşünebilirsiniz. Bu otel önerilerinin dışında, Kiev’de ki diğer otel seçenekleri için buradan booking.com’a girip göz atabilir, isterseniz rezervasyon da yapabilirsiniz.

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur.1997 - 1999 İstanbul Üni