Kızıl Meydan ve Kremlin Sarayı

Moskova gezimize Kızıl Meydan ile başlıyoruz. Burası Moskova’nın temelinin atıldığı 70.000 metrekarelik bir meydan. Dünyanın en önemli meydanlarından biri.

Bu meydanın bir kenarında GUM adı verilen Rusya’nın en büyük alışveriş merkezini görüyoruz. Burası çok büyük ve görkemli bir bina. Camdan çatısı, kemerli yolları, dövme demir parmaklıklı, alçı kaplama duvarları ile etkileyici bir Alışveriş Merkezi. İçinde pek çok dünya markası mevcut olan bina 1950’de yenilenmiş.

Rusya’dan alışveriş yapmayı düşünürseniz, GUM’ı ya da arka tarafında kurulan yerel ürünlerin sergilendiği tezgahları tercih edebilirsiniz. Rusya genel olarak çok pahalı olsa da alınabilecek şeyler çok çeşitli... Lake el işçiği ile yapılmış küçük hediyelikler, Rus şalları, Sovyet sembollü rozetler, mavi beyaz Gjel seramikleri, eski paralar, cep saatleri, kehribar, yeşim taşı, matruşka bebekler, satranç takımları, semaverler, ahşap oyuncak ve kutular, votka ve tabii ki havyar...

Meydanın diğer bir köşesinde ise tüm görkemi ileAziz Vasili Katedrali yer alıyor. Bu katedral 1554 - 1560 yılları arasında Korkunç İvan tarafından yaptırılmış, Rengarenk soğan kubbeleri ile masal kitabından fırlamış gibi görünüyor. Bu katedralin projesini de Korkunç İvan çizmiş. Bir rivayete göre katedralin bitiminden sonra Korkunç İvan, burayı yapan mimarların gözlerini başka bir benzerinin yapılmasını önlemek amacı ile kör etmiş.

Kızıl Meydan’ın 3. kenarında Milli Tarih Müzesi’ni görüyoruz. Kırmızı tuğladan yapılmış bu müze, Rus devletinin yükseliş ve gelişmesini kapsayan 4 milyonu aşkın eserleri ile ünlü.

Kızıl Meydan’da resmi duyurular ve idamlar yapılırmış. Pek çok tören ve geçitlere sahne olmuş. Günümüzde bu meydan konserler, havai fişek gösterileri gibi pek çok kültürel olaylara ev sahipliği yapıyor.

Kızıl Meydan’ın dördüncü kenarında Kremlin’in Surları’nı görüyoruz. Burası 1147 senesinde yapılmış. Bu surların önünde Lenin mozolesini ve arkadaki mezarlıkta Rusya’nın önemli devlet adamlarının mezarlarını gördükten sonra, çok kalabalık turist grubu ile beraber Kremlin Sarayı bahçesine gidiyoruz.

Sarayın bahçesinde 9 adet kilise mevcut. Sarayın bahçesinde Melek Michel’e adanmış olan kiliseyi geziyoruz. İçindeki ikonalar oldukça etkileyici. Bu kilisenin içinde Rus çarlarının kabirleri var. Yine aynı bölgede Meryem Ana’nın Göğe Çıkış Katedralini geziyoruz. Burası ise taç giyme törenleri ile ünlenmiş. İçindeki freskler, ikonalar görülmeye değer. Bu katedralin içinde Ortodoks kilisesi patriklerinin mezarları var. Napolyon, Moskova’da kaldığı süre içinde burayı ahır olarak kullanmış ve ne yazık ki ikonaların büyük bir kısmını yaktırmış.

Putin’in çalışma ofisi ve hükümet binaları da burada yer alıyor. Sarayın bahçesinde gezmeye devam ederek Büyük İvan Çan Kulesine geliyoruz. Bu sekizgen Çan kulesi, 1505-1508 yılları arasında yapılmış. Çan kulesinde 156 adet çan bulunduğunu söylüyor rehberimiz. Kulenin önünde 200 ton ağırlığında dünyanın en büyük çanı olan Çar Çanı’nı diğer adıyla “Çatlak Çan’ı” görüyoruz. Bu çanın yapımında 2 ton gümüş, 25 kg altın kullanılmış. Rehberimizin ifadesine göre 1701’de çıkan büyük yangında çan düşmüş ve parçalanmış. Bu düşen çanın materyali, ikinci bir çanın yapımında kullanılmış. 1737’deki yangında, bu ikinci çan döküm kabında iken, sıcak çanın üzerine soğuk su dökülünce büyük bir parçası kopmuş. Sadece kopan parçanın ağırlığı 11 ton. Çan kopan parçası ile beraber sergileniyor.

Buradan sonra, çana yakın bir mesafede yer alan 1586 yapımlı 15 ton namlu ağırlığı olan topu görüyoruz. Bu top, Napolyon Savaşı için yapılmış, ama yetiştirilememiş, dolayısıyla hiç kullanılmamış. Güllelerinin her birinin ağırlığı 1 ton civarında.

Kentin kalbi olan Kremlin Sarayı ve çevresi Moskova’da mutlaka ve mutlaka görülmesi gereken yerlerden.

Moskova’da tercihe göre isterseniz lüks ve pahalı, isterseniz de kaliteli ama ekonomik birçok otel bulabilirsiniz. Bu oteller arasında Moscow Marriott Royal Aurora Hotel şehrin en iyi 5 yıldızlı otellerinden. Otel konum olarak şehir merkezinde, Bolşoy Tiyatrosu ve GUM Alışveriş Merkezine 2 dakikalık yürüme mesafesinde bulunuyor. Bunun yanında fiyat olarak ortalama bir  orana sahip olan Hotel Maroseyka 2/15 tercih edebileceğiniz bir başka seçenek olabilir. Otel konum olarak Basmany’de bulunuyor ve Saint Basil Katedrali ile Kızıl Meydana 700 metre uzaklıkta. Eğer bütçeniz kısıtlıysa veya ekonomik bir otel arıyorsanız Capital House’i düşünebilirsiniz. Yine şehir merkezinde bulunan otellerden biri olan Capital House’dan Kremlin'e ve Kızıl Meydan'a 10 dakikalık bir yürüyüşle ulaşabiliyorsunuz. Ayrıca çevresinde birçok kafe, restoran ve mağaza bulunuyor. Bu önerilerin dışında Moskova’da ki diğer otellere  buradan booking.com’a girerek göz atabilir, isterseniz rezervasyon da yapabilirsiniz.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.