İskandinavya'nın Başkenti: Stockholm

İskandinav ülkeleri deyince ilk akla gelen Stockholm tam 14 adadan oluşmuş ve 13. yüzyıldan kalma kanalları ile tam bir su şehri. Yaklaşık bir milyon nüfusu ile ülkenin en büyük kenti ve başkenti olduğu gibi yüzyıllardır da kültür, sanat ve ekonomi merkezi olmuş. Karasal iklimin hâkim olduğu şehri gezmek için bence en uygun zaman ilkbahar ve yaz ayları. Bizim nisan ayının son günlerinde yaptığımız ziyaret süresince hava sıcaklığı 12-15 derece civarındaydı. Ancak karasal iklim sebebiyle 15 derecede bile montumuzu, şapkamızı hatta atkımızı çıkaramadık. Yazları ise hava sıcaklığı en fazla 20-22 derece civarında oluyormuş.

Havalimanından Şehir Merkezine Ulaşım

İstanbul'dan yaklaşım 3,5 saatlik bir uçuş sonrası Stockholm Arlanda Havalimanı'na ulaşıyoruz. Havalimanına iner inmez önerilen şey hemen yerel para biriminden döviz bozdurmak olur genelde ama bu durum İskandinav ülkeleri için pek geçerli sayılmaz. Kopenhag seyahatimiz sırasında edindiğimiz tecrübeyle Stockholm'de de yerel para birimi olan kron kullanmak yerine tüm harcamalarımızı kredi kartı ile yapmaya karar veriyoruz. Çünkü döviz bürolarında % 25 komisyon ödemek istemiyoruz. şehrin her yerinde hiç sıkıntısız kredi kartınızı kullanabilirsiniz, bazı mekanlar euro ile ödeme de kabul ediyor.

Arlanda Havalimanı şehir merkezine yaklaşık 40 km mesafede. Şehir merkezine ulaşım için en çok önerilen yöntem Arlanda Express adını verdikleri hızlı tren seferleri. Ancak bu yöntem ünlü olduğu kadar pahalı da. 20 dakikalık yolculuk için kişibaşı tek yön tren bileti  280 SEK - kişibaşı gidiş/dönüş tren bileti ise 540 SEK. (1 SEK = 0,1 EUR olarak düşünebilirsiniz.) Bunun yerine yine havalimanından kalkan FLYBUS isimli otobüsler ile de şehir merkezine ulaşmanız mümkün. Bu otobüslerin sefer süresi 35-40 dakika civarında. Ancak 2 kişi için gidiş/dönüş bileti toplam 440 SEK. Kesinlikle bu otobüsleri kullanmanızı tavsiye ederim zira iki katı bir ücret ödemeye hiç gerek yok.

Stockholm Konaklama

Stockholm, diğer İskandinav ülkeleri gibi oldukça pahalı bir şehir. Çok çeşitli konaklama olanakları olsa da genel olarak tüm seçenekler pahalı. Biz uçak biletlerimizi seyahatimizden yaklaşık 7-8 ay önce aldığımızdan otel rezerasyonumuzu da aynı süre kadar önce yapmıştık. Merkez Tren İstasyonu'nun hemen yanındaki Comfort Hotel'de konakladık. 3 gece 4 gün için toplam 2397 SEK yani 239 euro ödedik. Bu rakam bu konumdaki bir otel için müthiş iyi, kahvaltı servisi de çok iyi olan bu oteli kesinlikle öneririm. Havalimanı ulaşımında kullandığımız Flybus otobüsleri de otelin hemen önünden kalkıyor.

Stockholm Şehir İçi Ulaşım

Stockholm köprülerle birbirine bağlanmış adalar üzerine kurulmuş bir şehir. Şehir içi ulaşımda kanallar arasında dolaşmak için feribotları, metro hattını, tramvay ve otobüs hatlarını kullanabilirsiniz. Bizim otelimiz merkezi bir konumda olduğu için şehiriçinde hiç toplu taşıma kullanmadan her yeri yürüyerek gezdik. Ama siz toplu taşıma kullanmak isterseniz günlük ya da birkaç günlük ulaşım kartlarından almanızı öneririm. Bu kartlar ile tüm toplu taşıma araçlarını sınırsız kullanabilirsiniz. Ayrıca bisiklet kiralamanız da mümkün. Tourist Info merkezlerinden 350 SEK karşıığı 3 günlük City Bike kirayabilirsiniz. Bu kart ile 3 gün boyunca şehrin her yerinde bulunan City Bike istasyonlarından bisiklet alıp diğer istasyonlara bırakabilirsiniz.

Stockholm Yeme-İçme

Hem Kuzey Denizi'ne olan yakınlığı hem de Baltık Denizi'ne olan kıyısı sebebiyle Stockholm çok sayıda deniz ürünleri restoranına sahip. Ayrıca meşhur İsveç köftelerini de unutmamak lazım. Bunlar dışında şehirde çok sayıda yeme içme seçeneği mevcut. Biz yemek tercihimizi ilk gün şehrin Östermalm bölgesindeki kapalı pazarı yeri olan Saluhall'den yana kullandık. Burası Avrupa'daki diğer şehirlerde de örneklerini göreceğiniz tarzda hem alışveriş yapabileceğiniz hem de oturup yemek yiyebileceğiniz bir mekan.

Bu kapalı mekana giderken elimizdeki listede bize önerilen mekan Lisa Elmvist'ti. Burada deniz ürünleri yemeyi planlıyorduk ancak Saluhall'e girince gözümüze başka bir mekanı kestirdik: Melanders. Tezgahtaki yemeklerden bir protein üç de yardımcı yemek seçiyorsunuz ve tezgahın önündeki bara oturup yemeğinizi yiyorsunuz. Biz somon ve morina balıklı iki tabak hazırlatıp afiyetle yiyoruz.

İsveç köftesi yemek için önerilen iki mekan var. Södermalm bölgesindeki mekanlardan ilki Pelikan. Rezervasyon yapılmadan gidilmemesi önerilse de biz gündüz vakti gittiğimiz için şansımızı denedik. Sıra yoktu bizi hemen iki kişilik bir masaya oturtup önümüze menüyü koydular. İsveç köftesi yemeye gelmiştik menüye bakmamıza gerek yoktu ancak menüyü açar açmaz yiyeceğimiz tabağın resmini fiyatını görünce çantamızı sırtlayıp restorandan çıkmamız bir oldu. Kocaman bir tabağın ortasında 3 minik köfte, 1 kaşık kadar patates püresi ve bir kaşık reçel. Bu tabak için ödenecek rakam ise 320 SEK.

Pelikan'dan çıktıktan sonra ise yine Södermalm bölgesinde İsveç köftesi için önerilen diğer mekana gitmeye çalışıyoruz: Meetballs for the People ancak ne kadar uğraşsak da online haritamız bize rota çıkaramadığından gidemiyoruz. Son şansımızı tekrar Saluhall'e gidip köfteyi orada yemek için kullanıyoruz ancak Saluhall'in 19.00'da kapandığını bilmiyorduk. Fazla uzatmayayım 4 gün boyunca Stockholm'de köfte yiyemedik, siz bizden daha planlı olursanız yiyebilirsiniz sanıyorum. :)

Kardemumma ya da Kanelbuller denilen çörekler Stokholm'de neredeyse her köşe başında satılan tarçınlı ve kakuleli çok lezetli yiyeceklerdir. Kakuleli olan pek damak tadımıza uymadı ama tarçınlı olan çok leziz, özellikle Fabrique Bakery isimli fırından bolca alabilirsiniz.

Stockholm Gezilecek Yerler

Stockholm'de nereleri gezeceğimize karar verirken Oi The Blog önerilerine kulak vermiştik. İdil ve Öykü, adalardan oluşan Stockholm'ü gezmek için adalara göre bir plan oluşturmayı öneriyor. Biz de aynen öyle yaptık o yüzden size anlatacağım yerleri adalara göre gruplandırıyorum.

1- Gamla Stan

Şehrin en ünlü ve turistik bölgesi Gamla Stan, Stockholm'de görmeniz gereken yerlerin çoğunu içinde barındıran tarihi şehir bölgesi. 1252'de kurulmuş şehrin çok iyi korunmuş tarihî sokaklarında gezmekten çok keyif alacaksınız.

Stortorget:

Hani Stockholm fotoğraflarında hep görünen o renkli eski binalar var ya; işte onların fotoğrafları hep bu meydandan çekiliyor. Şehrin en eski meydanı olan Stortorget; kafeler, meydanın ortasındaki çeşme, hediyelik eşya dükkanları ve Nobel Müzesi'ne ev sahipliği yapıyor. Meydanın kenarındaki banklara oturup soluklanmak, etrafı izlemek ya da kırmızı renkli evin altındaki tarihî kafede bir kahve molası vermek bu meydanda yapılacak en güzel etkinliklerden.

Nobel Müzesi:

Storterget Meydanı'nın tam ortasında bulunan Nobel Müzesi, Stockholm'de gidilmesi gereken yerler listesinde bulunsa da bizce gereksiz bir ayrıntı olduğu için biz gitmedik. Müzede Nobel ödülü almış tüm eserleri ve ödül sahipleri ile ilgili bilgiler ve kişisel eşyaların sergilendiği camekanlar var. Müzeyi rehberli turlar ile ya da bireysel olarak gezebilirsiniz. Giriş ücreti 135 SEK.

Royal Palace / Kraliyet Sarayı:

Avrupa'daki en büyük saraylardan olan İsveç Kraliyet Sarayı'nı gezmek için 4-5 saat ayırmanız gerekecek çünkü 600 odalı ve kraliyet ailesi tarafından hala aktif olarak kullanılan bu saray gerçekten çok büyük. Dış cephesi çok ihtişamlı olmasa da sarayın içinin Avrupa'daki diğer saraylar gibi çok gösterişliği olduğu söyleniyor. Giriş ücreti 135 SEK.

Köpmangatan:

Stortorget Meydanı'ndan dümdüz ilerlediğinizde şehrin en eski caddesi olan Köpmangatan Caddesi'ne çıkacaksınız. Bu cadde üzerinde çok sayıda kafe ve hediyelik eşya satan dükkan var. Özellikle Gamla Stan bölgesinde satılan hediyelik eşyaların daha pahalı olduğu konusunda uyarılmıştık ama diğer bölgelere kıyasla pek de pahalı olmadığını söyleyebilirim. Ama siz yine de diğer seçenekleri de kontrol edip alışverişinizi yapın.

Vasterlanggatan ve Österlanggatan Caddeleri:

Gamla Stan bölgesindeki bu iki cadde turist kalabalığını en çok göreceğiniz iki cadde. Bu caddeler üzerinde aradığınız her şeyi bulmanız mümkün ama ben ara sokakları da keşfetmenizi öneririm, size çok fotografik manzaralar sunacağına emin olabilirsiniz.

Marten Trotzig Grang:

Gamla Stan'ın Arnavut kaldırımlı dar sokaklarında yürürken tesadüfen kendimizi çok dar bir aralıkta bulduk. Meğer burası 90 cm genişliği ile şehrin en dar sokağıymış. Merdivenlerle inip çıkabildiğiniz bu dar sokak bizim gibi turistlerin akınına uğramış ve görülmesi gerekenler yerlerden. Listenize almanızı öneririm.

2- Södermalm

Stockholm'deki ikinci günümüzün tamamını Södermalm bölgesinde geçiriyoruz. Burası şehrin en hit ve popular bölgesi diyebilirim. Gamla Stan'ın hemen karşısındaki bu adaya köprüden yürüyerek geçmeniz mümkün. Turistlerin konaklama için genellikle bu bölgeyi tercih ettiğini okumuştum, fiyat olarak daha uygun olmasından dolayı sizler de belki tercih etmek istersiniz aklınızda bulunsun. Bu ada Gamla Stan'a göre çok daha büyük bir bölge ancak burayı da yürüyerek gezmenizi tavsiye edeceğim çünkü keşfedecek çok fazla şey var.

Götgatan:

Gamla Stan bölgesinden köprü ile Södermalm bölgesine geçtiğinizde karşınıza çıkacak olan cadde Götgatan.  Burası için Södermalm bölgesinin merkezi diyebiliriz. Hem bu cadde üzerinde hem de ara sokaklarında bolca butik, kafe ve restoran bulabilirsiniz. Yaklaşık 4-5 km uzunluğundaki bu caddeyi boydan boya gezmek isterseniz 2-3 saatinizi ayırmanız gerekecektir.

Ericson Globe / SkyView :

Gotgatan Caddesi boyunca devam ettikten yaklaşık 5-6 km sonra karşınıza SkyView çıkacak. Bu devasa kürenin adı "Ericson Globe" ve size Stockholm'ü en yüksekten görme imkanı sunuyor. Kişibaşı ücret 150 SEK ve 10 dakikada bir kalkıyor.

Fotografiska:

Fotografiska, Södermalm bölgesinin sahilinde bulunan bu Çağdaş Fotoğraf Sanatı Müzesi, Stokholm'de yapılacak listelerinde mutlaka öneriliyor. Biz içerisine girip gezmedik ancak konum itibariyle güzel bir panaromik manzara sunduğu kesin. Giriş ücreti: 140 SEK.

3- Norrmalm

Şehrin en büyük bölgelerinden biri olan Norrmalm, Gamla Stan'a yakın konumu ile şehir merkezi olarak da tanımlanabilir. Stockholm Merkez Tren İstasyonu bu bölgede bulunuyor. Biz gidemedik ama görülmesi tavsiye edilen Şehir Kütüphanesi de bu bölgede bulunuyor.

4- Östermalm

Stockholm'ün en lüks bölgesi Östermalm, hem gündüz hem gece hayatını doyasıya yaşayabileceğiniz bir bölge. Bölgede çok sayıda müze bulunuyor: Bilim Teknoloji Müzesi, Polis Müzesi, Askeri Müze...

İsveç Tarih Müzesi:

İsveç tarihi ve Vikingler ile ilgili tüm detayları bulacağınız İsveç Tarih Müzesi şehirde ücretsiz gezebileceğiniz müzelerden biri. Giriş katında bulunan Viking bölümünde bu konu ile ilgili tüm tarihî eserler, haritalar, maketler sergilemiş. Alt kata ise Altın Bölümü var, bu bölümde sergilenen altınlar dünya üzerindeki tüm müzeler arasında miktar olarak en fazla olanıymış.

Saluhall:

Östermalm bölgesinde yemek yemek için önerlen mekanların başında Saluhall geliyor. Kapalı bir pazar yeri olarak tanımlayabileceğimiz bu mekanda çok
sayıda yemek tezgahı, restaurantlar, şarküteri tezgahları ve balıkçılar bulunuyor. Gideceğiniz zaman açık olduğu saatleri mutlaka kontrole din, biz bu yüzden birkaç kere kapıda kaldık.

King's Garden:

Kralın Bahçesi olarak adlandırılan park kiraz ağaçlaı ile kaplanmış ve bahar aylarında kiraz çiçekleri açtığında görülmeğe değer bir manzara sunuyor. Ortasındaki dev havuz, etrafındaki kiraz ağaçları ve kafeler ile şehrin buluşma noktalarından biri.

5- Djurgarden

Yemyeşil bir ada olan Djurgarden, Stockholm'de mutlaka gidip bolca vakit geçirmeniz gereken bir yer. Hava güzel olduğunda bütün şehir halkı buraya gelip ailece vakit geçiriyorlarmış. Biz adanın hemen girişindeki sahilde bisiklet kiralayıp adayı bu şekilde gezdik. Adanın hemen girişinde bir restoran var ve burada da bisiklet kiralanıyor ancak fiyatlar neredeyse iki katı kadar fazla. Bu sebeple teknelerin demirlendiği sahilden kiralamanızı öneririm.

Wasa Müzesi:

Stockholm'ün en meşhur müzesi olan Wasa Müzesi'ne giriş ücreti 130 SEK. Müzenin içerisinde 1628 yılında batan Wasa Gemisi'nin batması ve kurtarılması ile ilgili resimler, videolar, maketler bulunuyor. Her yarım saatte bir rehberli tur düzenlenen müzeyi bu şekilde gezmenizi öneririm, böylece gemi hakkında en doğru detayları öğrenebilirsiniz.

Gröna Lund:

Kopenhag'daki Tivoli Garden ile kardeş sayılabilecek Gröne Lund, Avrupa'nın en büyük eğlence parklarından biri. Djurgarden üzerideki parka giriş ücreti 130 SEK ancak içeride bineceğiniz her bir oyuncak için ayrı para ödemeniz gerekiyor.

Skansen:

Dünyanın en eski açık hava müzesi olarak tanımlanan Skansen, yaz aylarında gezmenin çok zevkli olacağı bir yer. Biz hava güzel olmasına ragmen yeterli zamanımız olmadığı için gidemedik. İçeride en az 3-4 saatinizi geçirebileceğiniz aktivte varmış. Giriş ücreti 180 SEK.

Stockholm'de yapılması önerilenler:

• Tekne turu yapmak: Kanalları arasında dolaşmak bu şehirde yapılması önerilen şeylerden, birkaç faklı rota seçeneğinden birini seçip yaklaşık 1 saat boyunca kanal turu yapabilirsiniz. Ücreti 250 SEKcivarında değişiyor.

• Free Walking Tour: Her gün belirli saaterde Gamla Stan metro durağında buluşup rehber eşliğinde şehir turu yaptıran bir topluluk. İnternet üzerinden buluşma saatini öğrenip toplu şekilde yürüyerek şehri geziyorsunuz. Yaklaşık 2 saat süren turlar için farklı rotalar ve konseptler mevcut.

• Stockholm Metro Durakları Turu: Stockholm metro durakalrı bir sanat galerisi gibi resm ve heykeller ile bezenmiş drumdadır. Özellikle mavi ve kırmızı hat üzerindeki duraklar gezmeye değer. 90 dakika geçerli bir metro bileti alıp nokta atışı yaparak görülmesi gereken durakları gezebilirsiniz.

Gülçin Kaymak Sağkol

Her fırsatta gezmek için fırsat kollayan, her yeri merak eden bendeniz gezip gördüğüm yerleri sizlerle paylaşmak için yazıyıyorum. Detaylı bilgileri bloğumda bulabilirsiniz...